بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ کف گرد چیست؟

بلبرینگ کف گرد دارای قابلیت تحمل بار محوری می باشد. این بلبرینگ ها به صورت یک و دو طرفه ساخته شده و جهت استفاده در سرعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اجزا بلبرینگ کف گرد قابلیت دمونتاژ داشته و به راحتی می توانند مونتاژ شوند. از ویژگی های بلبرینگ کف گرد می توان به دقت عملکرد و ظرفیت تحمل بار بالا اشاره نمود.

انواع بلبرینگ کف گرد
بلبرینگ های کف گرد یک طرفه
بلبرینگ های کف گرد یک طرفه با واشر محفظه کروی و واشر نگهدارنده
بلبرینگ های کف گرد دو طرفه
بلبرینگ کف گرد یک ردیفه
Single Direction Thrust Ball Bearing

بلبرینگ های کف گرد یک جهته برای تحمل بار و موقعیت دهی یک طرفه شفت مناسب است و نباید به هیچ عنوان تحت نیروی شعاعی قرار گیرد. بلبرینگ های کف گرد یک جهته از قفسه به همراه ساچمه و یک واشر محفظه با شیار ساچمه و یک واشر با شیار ساچمه می باشد. این بلبرینگ ها به صورت های مختلفی مانند: تخت، مسطح، قوسی شکل ساحته شده و در حالتی که از یک واشر نشیمن گاه استفاده گردد، بیرینگ قادر به تطابق با ناهمراستایی اولیه با شفت خواهد داشت. همچنین این بلبرینگ قابل دمونتاژ شدن بوده و قابلیت نصب ساده را دارد.

بلبرینگ کف گرد دو ردیفه
Double Direction Ball Bearing

این بلبرینگ ها قادر به موقعیت دهی محوری شافت و تحمل بار محوری از دو طرف می باشند و مانند نوع یک ردیفه نباید بار شعاعی به آنها اعمال نمود. این بلبرینگ ها شامل یک واشرشافت با دو شیار ساچمه در دو طرف خود، دو سری قفسه و ساچمه و دو واشرمحفظه هستند که همانند نوع قبلی (یک ردیفه) واشر های محفظه میتوانند به صورت مسطح یا قوسی شکل باشند. این نوع بلبرینگ ها نیز قابل تفکیک شدن هستند.

جنس قفسه بلبرینگ کف گرد
قفسه از جنس فولاد پرس شده
قفسه از جنس برنج ماشین کاری شده
قفسه از جنس فولاد ماشین کاری شده
پسوند های بکار رفته در بلبرینگ های کف گرد
:F قفسه بلبرینگ از جنس فولاد ماشین کاری شده
M : قفسه بلبرینگ از جنس برنج ماشین کاری شده
P5 : دقت کارکرد و دقت ابعاد مطابق کلاس استاندارد5
:P6دقت کارکرد و دقت ابعاد بهتر از حالت استاندارد مطابق کلاس استاندار 6
نحوه انتخاب بلبرینگ کف گرد

در صنایع مختلف نحوه و عوامل موثر در انتخاب بلبرینگ اهیمت ویژه ای دارد. این انتخاب از قانون خاصی پیروی نکرده و باید فاکتور های مهم و استاندارد های بلبرینگ مورد بررسی قرار گیرد. از جمله عوامل مهم و موثر در نحوه انتخاب بلبرینگ کف گرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فضای کاری قرار گیری بلبرینگ کف گرد
مقدار بار وارده به بلبرینگ کف گرد
میزان ناهمراستایی شفت
میزان دقت بلبرینگ کف گرد
میزان سرعت
میزان سفتی و سختی
راه اندازی آسان
نوع آبند داخلی
نصب و پیاده سازی
بلبرینگ کف گرد بزرگ و بلبرینگ کف گرد کوچک
تمامی خصوصیات انواع بلبرینگ کف گرد یکسان می باشد که این نوع بلبرینگ ها از نظر سایز و ابعاد با هم تفاوت دارند.بلبرینگ های کف گرد بزرگ در برابر بلبرینگ های کف گرد کوچیک تعداد ساچمه های بیشتر، قطر داخلی و خارجی بزرگتر و دارای پهنای بیشتر هستند. بلبرینگ های کف گرد کوچک صدای کمتر و چرخش راحتری دارند .بلبرینگ کف گرد کوچک یکی از پر کاربردترین بلبرینگ ها در صنعت می باشد و به دلیل اینکه قطعات آنها به راحتی از یکدیگر جدا می شود این ویژگی باعث می شود تا بتوان محل استفاده این نوع بلبرینگ را تغییر داد.اندازه و ابعاد و طول عمر بلبرینگ های کف گرد بزرگ و کوچک بر اساس مقدار وارد شده نیرو و سرعت دورانی آن تعیین می شود.

دمای کاری در بلبرینگ های کف گرد کوچک مهم است. بلبرینگ های کف گرد بزرگ و کوچک دارای تماس کمی می باشند و از کشیده شدن سطوح روی یکدیگر جلوگیری می کنند که این موضوع اصطکاک را کم می کند.

بلبرینگ کف گرد پلاستیکی

در بعضی مواقع استفاده از بلبرینگ های فلزی در رطوبت بالا باعث ایجاد زنگ زدگی و مشکل در کار می شود. به همین دلیل از نوع بلبرینگ های پلاستیکی استفاده می شوند که نوع پلاستیکی را به راحتی می توان ماشین کاری کرد.بلبرینگ های پلاستیکی در برابر فلزی ویژگی هایی مانند سبک بودن و جابه جایی راحت، عدم نیاز به روانکاری،مقاومت بالا در برابرخوردگی و خاصیت غیر مغناطیسی هستند.

بلبرینگ کف گرد سوزنی

نوعی خاص از بلبرینگ ها هستند که ساچمه ای استوانه ای طولانی و سوزنی مانند و یک کیج با فرم ثابت دارند به همین دلیل تعداد قابل توجهی از ساچمه های سوزنی را حفظ می کنند که قطر کمتری نسبت به بلبرینگ های معمولی دارند این نوع بلبرینگ ها دارای رولر هستند که قطر آن ها 4 برابر بیشتر از طول بلبرینگ است، در مقایسه با نوع های دیگر سطح بالاتری در تماس با سطوح دارند به همین دلیل تحمل بار بیشتری را دارند و نازک هستند. بلبرینگ های کف گرد سوزنی در راستای شعاع حلقه هستند که در اکثر موارد برای اتصال بر محورهایی که قطر 10 تا 160 میلی متر را دارند طراحی می شود همچنین درجه سختی بالایی دارند

نحوه نصب بلبرینگ کف گرد

می توان کفت روش های متفاوتی برای نصب وجود دارد در قدم اول باید مشخصات شفت از نظر عمر، کارایی، شرایط محیطی و اندازه بررسی و تایید شود و بلبرینگ در یک راستا قرار گیرد در غیر این صورت باعث بروز مشکل و آسیب به بلبرینگ می شود. جهت افزایش طول بلبرینگ باید از روان کننده استفاده شود و روغن کاری صورت گیرد.هنگام نصب نباید ضربه و لغزشی به سطوح بلبرینگ وارد شود و باید از صفحات فلزی تخت که مقاومت بالایی دارند استفاده شود . به علت حساس بودن نحوه نصب توصیه می شود از دستگاه های پرس استفاده شود. یکی از بهترین روش ها برای نصب کردن گرم کردن بلبرینگ است مخصوصا اگر نوع بزرگ آن باشد باید به این موضوع دقت شود که در حرارت مستقیم و دمای بالا قرار نگیرد که در این روش از دستگاه گرم کن القایی استفاده می شود که تا دمای 120 درجه گر م می کند.دمای محیط یکی از مهمترین عواملی است که هنگامنصب باید به آن توجه شود.

مزایای بلبرینگ کف گرد

یکی از کاربردهای این نوع بلبرینگ این است که زمانی که شفت در یک محورقرار ندارد از این مدل بلبرینگ استفاده می شود.
به علت تعلیق نیروی محوری عمر و دوام این نوع بلبرینگ ها زیاد است.
این نوع بلبرینگ ها در زمانی که روغن کاری خوبی انجام شود دستگاه بدون هیچ ضربی کار می کند و بازدهی بالا یی دارند و بدون هیچ صدایی هستند .
یکی از ویژگی های کاربردی این نوع بلبرینگ رابطه مستقیم سطح تماس ساچمه استوانه ای با فشار کاری است که بر روی چرخ دنده وارد می شود منتهی از سرعت آن کم نمی شود.

عاملیت بهران و نماینده بیرینگ های SKF & FAG