کاسه نمد

کاسه های نمدی radial shaft seal یکی از محصولات لاستیک سازی بوده است. که به عنوان درزگیر در بین دو سطح مقطع مورد استفاده قرار می گیرد.به علاوه درزگیری، شفت دوار و پوسته حاوی سیال بوده تا از نشتی سیال به بیرون جلوگیری کند. یکی از موارد کاربردی کاسه نمد، استفاده در دستگاههای مکانیکی و صنعت خودرو سازی می باشد.برای جلوگیری از نشت سیال و پیشگیری از نفوذ روغن به بیرون است. استفاده از جنس و متریال تفلوونی در کاسه نمد برای آببندی از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری خواهد کرد.

اجزاء کاسه نمد

لبه کاسه نمد: که از یک لبه انعطاف پذیر از جنس مواد الاستومری ساخته شده است طراحی به نحوی انجام شده است که در شفت های دوار امکان آب بندی مناسبی را داشته باشد.

پوسته فلزی: عمده  تامین کنندگان بر این هستن که کاسه نمدها سختی لازم را در پوسته داشته باشد تا در نشیمنگاه خود به خوبی اتصال پیدا کند.

فنر: مکمل لبه کاسه نمد جهت تقویت آب بندی است.

مواد مورد استفاده در ساخت لبه کاسه نمد از یک یا چند ماده الاستومر اصلی و انواع مواد افزودنی ساخته می شود مانند پلاستیک، آنتی اکسیدان، شتاب دهنده، تقویت کننده و غیره، این هدف به منظور ارائه خواص خاصی نظیر سازگاری با انواع مایعات، درجه بالای انعطاف پذیری، مقاوم در برابر سایش، ضریب اصطحکاک کم

جنس کاسه نمد

طبق استاندارد ISO R 1629

 NBR – Nitrile rubber لاستیک نیتریل

بیشترین کاربرد را دارا است و بیشترین استفاده را در:

روغن های مبتنی بر پارافین (آلیفاتیک)، روغن های معدنی و چربی ( روغن موتور ها، گیربکس ها، و … )، روغن هیدرولیک، محلول آب (آب صابونی) و محدوده دمای کاری این نوع کاسه نمد ها از دمای منفی 30 درجه سانتی گراد تا 120 درجه سانتی گراد متغییر است.

 ACM – Polyacrylic rubber لاستیک پلی اکریلیک

نوع جنس توصیه شده درمحیط دارای روغن موتور حتی اگر حاوی مواد افزودنی و گوگرد باشد. روغن های انتقال، روغن های هیدرولیک، محدوده دمای کاری این جنس کاسه نمد ها  از منفی 25 درجه سانتی گراد تا 150 درجه سانتی گراد می باشد.

MVQ – Siliconic rubber  لاستیک سیلیکون

با توجه به ترکیب شیمیایی این سری در برابر عوامل جوی، نور مقاوم می باشد و همچنین مقاومت بسیار خوبی در دمای پایین را دارد که می تواند زمینه کاربردی بالای را پوشش می دهد. توصیه می شود برای:

مقاومت در محیط آزاد و غیره، روغن های معدنی، مایعات مبتنی بر گلیکول GLYCOL هرگز در محیط دارای بنزین استفاده نکنید و محدوده دمای کاری از منفی 55 درجه سانتی گراد تا 180 درجه سانتی گراد متغیر است.

 FPM – Fluorinated rubber لاستیک فلوراید

این الاستومر مقاومت استثنایی در برابر حرارت و مواد شیمیایی دارد. خواص این الاستومر تا دمای 200 درجه سانتی گراد پایدار می باشد. پیشنهاد های عالی در کاربرد آن:

هیدرو کربن های آلیفاتیک، هیدرو کربن های معطر (تولوئن، بنزن، زالین)، مواد معدنی روغنی گیاهی، حتی اگر دارای مواد افزودنی باشد، حلال کلر، هوای آزاد و عوامل نوری و اتمفسر و محدوه دمای کاری ار منفی 30 درجه سانتی گراد تا 200 درجه سانتی گراد است.

HNBR – Hydrogenated nitrile rubber  لاستیک نیتریل هیدروژنه

ساختار شیمیایی این الاستومر (به وسیله هیدروژناسیون یک نوع مناسب از لاستیک نیتریل NBR بدست می آید.

میزان مقاومت در برابر حرارت 30 درجه سانتی گراد بیشتر از  NBR بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد.

موارد قابل توجه در استفاده:

مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر OZONE، مقاومت در برابر سایش و محدوه دمای کاری از منفی 40 درجه سانتی گراد تا 150 درجه سانتی گراد است.

EPDM – Ethylene-propylene rubber  لاستیک اتیلن پروپیلن

این لاستیک بر پایه اتیلن پروپیلن و یک سوم مونومر (دیئین) است که اجازه می دهد تا آن را با گوگرد ترکیب کند. با توجه به ساختار شیمیایی آن مقاومت آن در مایعات آب و بخار و محیط آزاد مانند ازون است که توصیه می شود در استفاده از آن:

آب تا نقطه جوش، بخار، سیستم های هیدرولیک خاص مانند سیستم های ترمز، شرایط جوی مختلف، حلال های قطبی در محیط با دمای معمولی و محدوده دمای کاری منفی 50 درجه سانتی گراد تا 150 درجه سانتی گراد است.

قاب فلزی (یک طرف قاب فلزی یا دوطرفه قاب فلزی)

کاسه نمد شفت را با سفتی لازم برای بر قراری یک اتصال پایدار با نشیمنگاه ایجاد می کند.

بخش داخلی قاب فلزی

دارای مزیت های ذیل می باشد:

خطر خوردگی را از بین میبرد، جلوگیری از خوردگی نشیمنگاه و حتی اگر از فلز با آلیاژ سبک ساخته شده باشد.

بخش خارجی قاب فلزی

در مواردی که نیاز به نیروی کشش بالا و حرکات خودکار بر اساس سیستم های مغناطیسی طراحی شده است.

پوشش روکش دار قاب

این مورد با پوشش بیرونی تا حدود نیمی از ضخامت فلز است. این پوشش قادر به تحمل حرارت بالا را دارد.

مزایای آن عبارت اند از:

قفل شدن عالی در نشیمنگاه خود، صرفه جویی در مواد با کیفیت بالا، سهولت مونتاژ، ایمنی در عملیات، مدل قفلی قابل توصیه استفاده در پروژهای با کاربرد خاص توصیه می شود.

فنر

فنر برای ایجاد شرایط بهتر آب بندی در کاسه نمد طراحی شده است و در شرایط کاری که تغییر شکل مکانیکی و تاثیرات شیمیایی مایعات بر خواص لبه لاستیکی می شود فنر با تحت فشار گذاشتن لبه عمل آب بندی را بهتر انجام می دهد.

مواد تشکیل دهنده فنر از فولاد آلیاژی فشرده شده است که از استحکام بالا با استاندارد UNI 3823 , DIN 17223 برخوردار است.

همه کاسه نمد ها از چندین اندازه ساخته شده و کاسه نمد های روغن از نوع فلزی استاندارد بوده و این کاسه نمد ها برای آب بندی روغن یا گریس بر روی شفت ها استفاده می شود. حداکثر فشار کاری کاسه نمد ها 10PSI و دمای کاری انها 240 درجه می باشد. در اندازه های مختلف نیز قابل طراحی و ساخت می باشد.

نحوه انتخاب کاسه نمد

مهترین عوامل در انتخاب کاسه نمد مناسب در تجهیزات صنعتی:

  • دما
  • میزان آب بندی
  • فشار
  • سرعت گردش شافت

نکاتی در مورد کاسه نمد ها

یک لبه با فنر، عموما برای آب بندی مواردی که دارای فشار کاری پایین حدود 0.5 بار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

دولبه با فنر، عموما در برای آب بندی در فشار کاری پایین حدود 0.5 بار مورد استفاده قرار می گیرد و لبه دوم آن نقش گردگیر را ایفا می کند.

دو لبه با دو فنر، طراحی این نوع کاسه نمدها طوری می باشد که دو محیط را کاملا از هم جدا کند.

یک لبه بدون فنر، برای آب بندی مایعات مانند گریس یا روغن با ویسکوزیته بالا بوده که تحت فشار کاری نمی باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاسه نمد وایتون در محیط با درجه حرار ت بسیار بالای دارند مانند موتور های جت و و غیره کاربرد دارند.

اطلاعات کاسه نمد ها

جنس: Rubber

رنج دمای کاری: منفی 40 درجه فارنهایت تا 240 درجه فارنهایت

فشار کاری: 10 PSI

عاملیت بهران و نماینده بیرینگ های SKF & FAG